'Crash Chapecoense was geen ongeluk'

Een opmerkelijk bericht omtrent de vliegtuigcrash, die aan vrijwel de gehele selectie van Chapecoense het leven kostte. Diverse media melden nu dat de crash voorkomen had kunnen worden en een speler van de club claimt zelfs dat het geen ongeluk was.

Chapecoense was vanuit Brazilië per vliegtuig onderweg naar Colombia, waar het de finale van de Zuid-Amerikaanse Europa League zou spelen. De directe vlucht van São Paulo naar Medellín was eerder al afbelazen door de Braziliaanse luchtvaartautoriteit. Volgens een regel mogen Braziliaanse sportteams alleen vliegen met gecharterde toestellen uit Brazilië of het land waar ze naartoe reizen. 

De selectie en staf van Chapecoense vloog daarom eerst per lijnvlucht naar Bolivia om daar vervolgens bovenstaande regel te omzeilen. Het elftal pakte daar een viermotorige British Aerospace 146 uit bouwjaar 1999 van luchtvaartmaatschappij Lamia. Hiermee zou het naar Colombia afreizen. 

De vlucht vertrok van de Boliviaanse luchthaven Viru Viru naar de miljoenenstad Medellín in Colombia. Een reis van ongeveer 3000 kilometer, en dat terwijl het vliegtuig op een volle tank slechts 2900 kilometer kan vliegen, zo verklaart luchtvaartdeskundige Joris Melkert.

Geen nood, aldus piloot Miguel Quiroga voorafgaand aan de vlucht. Volgens hem is bijtanken mogelijk bij de tussengelegen steden Cobija of Bogota. 

Toch wordt de vliegtuigcrew nog gewaarschuwd door de luchtvaartautoriteiten: "Er is net genoeg kerosine aan boord voor de vlucht." Het antwoord luidt: "De piloot heeft er vertrouwen in dat er genoeg brandstof is", zo schrijft de Boliviaanse krant Deber.

Samen met 77 passagiers besluit de 36-jarige piloot dan ook te vertrekken richting Colombia. Maar een half uur voor de landing wordt duidelijk dat de brandstof opraakt. Quiroga doet een noodoproep om direct te kunnen landen op het vliegveld van Medellín. De verkeerstoren geeft echter aan dat er een ander toestel met brandstofproblemen voorrang krijgt. 

"We hebben een noodgeval, mevrouw, daarom vraag ik de mogelijkheid om onmiddellijk te landen", schreeuwt de piloot. 

Aan de vluchtroute is te zien dan het toestel minutenlang rondjes vliegt om het andere toestel voor te laten gaan.  

Als de situatie echt kritiek begint te worden, dringt de piloot er nogmaals op aan te willen landen: "Lima-Mika-India 2933 is in grote problemen, volledige elektrisch falen en geen brandstof meer!". De verkeersleider geeft op dat moment groen licht om te landen.

Als de piloot dan hoort dat de beschikbare landingsbaan nog 8,2 mijl bij hem vandaan is, antwoordt hij: "Jezus..."

Het toestel weet het vliegveld dan ook niet te bereiken en stort neer in een bergachtig gebied bij de plaats La Unión. Slechts zes van de 77 inzittenden overleven de crash. Dat er überhaupt nog overlevenden zijn komt doordat er geen kerosine meer aan boord was. Daardoor ontstond er geen brand en dus ook geen explosie.

Moises Santos, een speler van Chapecoense die niet meereisde vanwege een blessure, claimt nu dat er niet gesproken mag worden van een ongeluk. In gesprek met de Daily Mail zegt hij dat de piloot het toestel bewust heeft laten crashen: "De enige schuldige is de piloot. Niets en niemand anders!"

De krant deelt een duidelijk quote van Santos: "Mijn vrienden zijn geliquideerd, dit was geen ongeluk!"

Bron o.a.: NOS.nl